2013, en sammanfattning

JANUARI
I januari flyttade jag in till mammas lägenhet i stan. Bodde i vardagsrummet. Lyssnade nog mycket på Winnerbäck och Kent, sådär som man brukar göra i vintermörkret. Gick mina tjugo minuter bort till skolan varje morgon, genom is och snö, med frostiga kinder och spruckna handryggar, röda läppar. Det var en vintermånad precis som alla andra. Jag dränkte mig i flaskor, var i så desperat behov av att fly verkligheten, om så bara för en stund. Längtade mest bort, tror jag.
 
FEBRUARI
Spenderade i princip alla februarihelger på B&B. Var på studentfester. Blev full oftare än nödvändigt, eller kanske precis så ofta som jag behövde. Det beror nog på hur man ser på det.
Gick promenader längs med nissan med mamma, lyssnade på Winnerbäcks Timglas, precis som så många andra februarimånader förut. Den låten är februari för mig. Annars vet jag inte riktigt vad som hände i februari. Det var nog mest rökfyllda dansgolv och tinnitus. 
 
MARS
Mars var en rolig månad. Vi hängde som vanligt på B&B en hel del. Jag träffade en tjej som nog egentligen mest gjorde mig förvirrad (för är inte det värsta när man inte riktigt vet vad man känner?). Men vi åkte till Göteborg ihop, och kollade på Hästpojken, två gånger på samma dag. Det var trevligt.
Jag drack öl ur vinglas, blev alldeles för full på studentfester, käkade pizza hos Malin, sen kom det krokusar där på slutet någon gång också. Det var en bra månad, trots ganska stora mått av förvirring och känslor. 
 
APRIL
April spenderade jag nog mest i bilen faktiskt, eller på fest. Sara hade precis fått körkort och vi åkte runt och ältade livet och kärleken i all oändlighet. Hon sa att hon var kär i mig, och Sara fick lyssna på alla mina tankar medan vi gick runt nere i Tylösand. Sen fyllde Matilda 19, och vi blev för fulla, och jag slogs med någon idiot.
 
MAJ
 
 
I maj blommade de rosa träden i Gunillaparken. Maj var fint. Gräset var grönt, och jag solade på balkongen ute hos pappa. Drack kaffe i vårsolen och mådde nog rätt bra ändå. Sådär som jag brukar göra när våren äntligen infinner sig, ni vet.
Jag köpte världens finaste balklänning. Klassen åkte till Stockholm. Vi drack öl och pratade och hade faktiskt rätt trevligt där. Visst var det en stressig månad också. Alla MVGn skulle presteras, arbeten skrivas, prov och redovisningar bli helt perfekta. Min prestationsångest kvävde mig stundtals. Men sen fick vi ju äntligen tända en eld nere i Tylösand och bara bränna upp den där kvävande skolskiten. Det var så obeskrivligt befriande att se alla grammatikpapper och skit ätas upp av lågorna, och tyna bort till endast lite grå aska där på bottnen av grillplatsen.
Jag tror att det var i maj jag sa att jag inte var kär i henne, och vi bråkade en hel natt, om ingenting egentligen. Det var både dumt och onödigt. Men hon var naiv, och jag var en annan människa då. Ni vet, ett hjärta kan bara ljuga så länge. 
 
JUNI
Så kom juni som vi alla väntat så länge på. Vi gick på bal och blev fulla och dansade i höga klackar hela natten. Vaknade med blåsor på fötterna dagen efter. Det blev äntligen dags att ta studenten. Vi firade, festade, skrek oss hesa på flaket, och blev återigen lite väl fulla. Minns att jag trött och full, med ringande öron, gick hem med Matilda när solen redan gått upp. Det var en helt okej natt.
Efter en veckas vila satte jag igång med att jobba. Hängde väldigt mycket ute hos pappa. Sara och jag hade picknick i gräset, och jag solade i mina nya Monki-shorts. 
 
JULI
 
 
Jag jobbade massor i juli. Var hos pappa. Blev kaffeberoende. Åkte med familjen på utflykt till Falkenberg och åt god mat och glass. Det var rätt varmt, och jag bodde för det mesta i mina Monki-shorts.
Vi hängde på B&B litegrann. Men jag var för det mesta nykter faktiskt, mot all förmodan. Lekte kock med Sara, åt lunch på stan med mamma. Gick på en hel del dejter i parken och drack öl, med den där fluffiga lilla saken, och hans matte såklart. Det var trevligt, även om hunden var min favorit av de två.
Sen kom äntligen dagen då jag och Sara skulle få se Håkan live. Vi åkte rätt tidigt, och spenderade dagen i fina Varberg, med god mat och kaffe och massa shopping. Blev ägare till världens finaste skor den dagen. Materiell lycka. Sen såg vi Håkan. Han var fin. Han var bra. Det var varmt. Det var mycket folk. Det var såpbubblor och hesa röster. Jag var glad.
 
AUGUSTI
Jag började augusti med att spendera en dag i Torekov med pappa. Vi åt mat, drack kaffe, kollade på killar som hoppade från klippor, och tittade på söta hus.
Jag jobbade elva timmar, och tvingade sedan med Sara in till stan för att se Kristian Anttila spela på Tillsammans. Det var varmt och sådär fantastiskt som det gärna blir på en trång uteservering med färgglada vimplar i taket.
Men det viktigaste som hände i augusti var ändå att jag träffade jordens vackraste människa. Första gången jag såg henne var när vi båda såg Hästpojken på kulturkalaset i Göteborg. Hon stod lite längre fram, och jag spenderade hela konserten med att titta på henne. Och sedan den dagen jag träffade henne för första gången, den 26:e augusti, har jag varit helt galet kär i henne. Hon är det bästa som någonsin hänt mig, och jag vill ingenting annat, än att få vara med henne för alltid. Min finaste Emma.
 
 
I september spenderade jag en veckan i Alanya. Det var lite väl varmt, men fint. Fast mest av allt saknade jag nog ändå henne. Hon som ger mig fjärilar i magen och gör mig skakig och pirrig och lyckligare än jag någonsin varit förut. Att vara utan henne så länge fick mig nästan att känna mig sjuk. Det var en fin resa, men mest av allt längtade jag nog ändå hem.
 
OKTOBER
Den fjärde oktober släpptes Veronica Maggios nya skiva. Det var väl ungefär då hon frågade om hon fick chans på mig. Det var så gulligt att jag var nära att gråta. Hon har gjort så mycket fina saker för mig att det är helt otroligt. Hon har sagt saker som ingen någonsin sagt förut, och gjort såna där söta saker som ingen någonsin gjort mot mig förut. Hon är som en dröm för mig.
Annars vet jag faktiskt inte riktigt vad som hände i oktober. Jag jobbade lite då och då, försökte spendera så mycket tid som möjligt med henne, och var väl bara allmänt, väldigt, galet kär. Svävade på muminmoln.
 
NOVEMBER
Vi spenderade en eftermiddag på Universeum. Kollade på fiskar och söta apor. Den var en fin dag. Sen åt vi mat på en mysig grekisk restaurang. Vi såg barnfilmer på bio. Jag bakade världens godaste chokladkaka till farsdag. Minns att vi såg på Bron och åt den, pappa, Sara och jag. 
Hon och jag satt på Espresso House och hon drack svart kaffe och var lika vacker som vanligt. Jag får hjärtattack varje gång jag tittar på henne. Jag åkte med henne hem någon kväll. Tror vi spenderade tio dagar på rad ihop. Det var så fint och bra. Hängde lite hos hennes tatuerare också. 
Som ni kanske märker handlade det mesta om henne under hösten, det gör det fortfarande, och jag är väldigt glad över det.
 
DECEMBER
I december åt jag mest lussekatter, drack latte och lyssnade på Hellström, Maggio och Anttila. Blev illa tvungen att hänga på folkuniversitetet vilket mest var, och är, onödigt och slöseri med tid.
Fyllde nitton och var mest ledsen över att hon var tvungen att äta julbord med sitt jobb den kvällen. Men sen blev det fest, och det var trevligt. Jag fick en miljon pussar i present av henne, och det var precis det jag väntat på i hela mitt liv.
Det blev jul och jag ville mest få fira finsk jul med henne. Men jag överlevde utan det, och under mellandagarna kollade vi på hela första säsongen av Bron, och åt choklad. Vi såg Hundraåringen på bio. Och sen åkte jag upp till Göteborg och vi såg Kristian Anttila tillsammans. Det var den bästa julklappen någonsin. 
Så blev det nyår och det firade vi hemma hos hennes föräldrar. Jag var sjuk, men vi lagade massor med mat och åt tills det kändes som jag skulle dö. Fick pussa henne på tolvslaget, och dricka rosa bubbel. Kan inte tänka mig ett bättre sätt att börja ett nytt år på.
2014 ska bli det bästa året i mitt liv, så länge jag har henne så kan det inte bli annat än magiskt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0